Samenwerking

De Protestantse gemeente Den Burg doet mee in allerlei samenwerkingsverbanden. Allereerst wordt op veel punten samengewerkt met de beide andere Protestantse gemeentes op Texel: de Waddengemeente en PG Waal-Koog-Den Hoorn. Verder wordt deelgenomen aan het werk van de Raad van Kerken Texel, een platform voor ontmoeting van een groot aantal kerken op het eiland. (Zie hier voor meer informatie). De diaconie van onze gemeente doet mee in het Eilandelijk Diaconaal Werkverband en in de stichting Kerken en minima Texel. (Zie hier voor meer informatie). In beide participeren ook de diaconieën van de andere Texelse PKN gemeenten, de Katholieke parochie en de Doopsgezinde gemeente. PKN gemeenten van "de overkant" ontmoeten we in het verband van de Ring Noordkop van de classis Noord-Holland.

Vanwege tanende bestuurs- en uitvoerende kracht binnen de Colleges van Kerkrentmeesters van de drie Protestantse gemeentes op Texel, op dit moment met name bij de PG Waal/Koog/Den Hoorn, zoeken we in toenemende mate naar samenwerking. De drie gemeentes hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten wat kan helpen om in de toekomst de kwaliteit van dit werk te borgen. Daarnaast kan samenwerking de kwaliteit zelfs versterken door gebruik te maken van kennis en ervaring die in de verschillende colleges aanwezig is. Verder zijn we beter voorbereid als een algehele samenwerking zich in de toekomst aandient en onze werkwijze beter op elkaar is afgestemd. De protestantse gemeentes op Texel kiezen hierbij voor een samenwerkingsverband waarin we samen doen wat samen kan en lokaal doen wat lokaal moet. Het model dat ons aangereikt wordt vanuit de classis (namelijk de samenwerkingsovereenkomst tussen Opperdoes en Medemblik) is daarbij behulpzaam. In de samenwerking tussen de drie protestantse gemeentes op Texel blijven de afzonderlijke gemeentes financieel zelfstandig. Dat wil zeggen, de gemeentes blijven eigenaar van hun bezittingen en blijven verantwoordelijk voor de financiële verplichtingen die men is aangegaan.

Zondagsbrief

Tentoonstelling / Ausstellung / Exhibition